Thursday, July 4, 2013

0035 Nabi Mula Berniaga

Hidup Nabi saw di susun oleh Allah swt supaya baginda mahir dalam segala aspek. banyak riwayat mengatakan Nabi saw mula menceburkan diri dalam selok belok perniagaan ketika umurnya mencecah 25 tahun. Ketika itu Seorang jutawan Arab Quraisy tengah mencari seorang lagi pekerja tambahan untuk membawa barang dagangan yang sangat banyak ke Syam. Jutawan tersebut iaitu seorang Wanita mulia Siti Khadijah binti Khuwailid amat berhati-hati dalam memilih pekerjanya, kerana untuk mempercayai seseorang yang asing untuk membawa barang dagangan yang bernilai tinggi tentu dia mencari seseorang yang jujur untuk tugas itu.

Berita Siti Khadijah binti Khuwailid mencari pekerja itu, tersebar luas di kota Mekah, hinggalah sampai ke pengetahuan Abu Talib. Berita itu cepat-cepat di khabarkan pada Nabi saw.

"Wahai Muhammad, Sesungguhnya aku tiada banyak harta, dan ketika ini keewangan ku amat perit sekali, tadi di kota aku ada mendengar berita, seorang saudagar kaya sedang mencari seorang pekerja tambahan dan menawarkan 2 ekor unta muda sebagai upah, Aku tidak sekali suka akan jumlah upah itu, akan tetapi jika kamu bersetuju untuk mengambil kerja itu, aku sudi berbicara dengan Siti Khadijah tentangnya."

Nabi terdiam dan berpikir sebentar, kemudian Nabi saw menjawab 
" Mana yang ayah pandang baik, Saya ikut saja"

Nabi saw mengambil kerja itu bukanlah kerana janji upahnya, Nabi saw seorang manusia yang sudah didik oleh Allah swt untuk tidak mencintai harta kekayaan, dia mengambil kerja itu hanya kerana untuk menjaga hati pakciknya Abu Talib.

Setelah Berbincang dengan Siti Khadijah, dia bersetuju untuk memberi upah kepada Nabi saw dengan 4 ekor unta muda, iaitu sekali ganda upah yang diberikan pada pekerja lain. kata Siti Khadijah binti Khuwailid dia bersetuju memberi upah yang diminta kerana dia sangat menghormati Abu Talib, seorang yang sangat dihormati di kota Mekah.

Pasar Kurma (gambar Hiasan)

No comments:

Post a Comment