Monday, June 13, 2011

0027 Kembali ke Pangkuan Ibu

Setelah peristiwa yang mengejutkan keluarga Halimatus Sa'adiah terjadi, iaitu Nabi di tangkap dan dibelah dadanya oleh 2 orang yang tidak dikenali. Maka menjadi satu ketakutan pada Halimatus Sa'adiah untuk terus memelihara Nabi, di sebabkan itu dia dan suaminya Abu Kabsyah, membuat keputusan untuk menghantar kembali Nabi ke pangkuan Ibu kandungnya, Aminah.

Setelah perpisahan kali kedua, Siti Aminah untuk kali kedua memeluk anak tunggalnya dengan penuh erat. Perpisahan selama 4 tahun 2 bulan cukup membuatkanya sangat rindu pada anaknya yang comel itu. Wajahnya berseri-seri ketika menyambut Nabi dari tangan ibu susu yang diupahnya itu.

Halimatus Sa'adiah dan Abu Kabsyah pulang dengan perasaan sebak dan terharu. Kalau diizinkan Aminah mereka sanggup membela Nabi sampai bila-bila. Tetapi tujuan mereka memelihara Nabi adalah untuk mendapat upah, tidak lebih dari itu walaupun mereka sudah merasa ada ikatan yang kuat antara mereka dan Nabi.

Setelah itu, hiduplah Nabi dengan ibunya dalam keadaan serba kekurangan. Mereka juga ditemani dan di bantu oleh hamba Abdullah, Ummu Aiman. Dia terus menerus tinggal dengan Nabi dan Aminah sebagai pembantu yang sangat setia dan mulia pekertinya. Menyentuh tentang kehidupan Nabi ketika di bawah jagaan Ibunya, Aminah, mereka sering kekurangan makanan, dan barang keperluan harian, tetapi sudah menjadi kebiasaan kepada Nabi, jika makan Dia tidak akan makan hingga kenyang sebab Baginda tahu tentang keupayaan ibunya untuk mencari rezeki. Nabi  berpakaian dengan sekadar yang ada, Dia tidak meminta yang lebih, tidak pula merungut. Ketika umurnya 4-5 tahun pun Baginda sudah matang. Nabi sudah memahami erti kehidupan dan kesusahan hidup.

Tetapi mereka bernasib baik kerana ramai saudara-saudara Abdullah yang membantu Aminah. mereka sedar tentang keadaan adik ipar mereka yang serba kekurangan itu, setelah pemergian ketua rumah sebagai tempat bergantung sudah tentu hidup akan menjadi susah.


No comments:

Post a Comment