Thursday, May 26, 2011

0021 Abrahah Menyerang Ka'abah

Ketika keluar dari kota Mekah, Abdul Muttalib berdoa kepada Allah swt. 


"Wahai Tuhanku! kami hamba hanya dapat mempertahankan binatang ternakan kami, maka pertahankanlah gembalaanmu (Ka'abah). Janganlah salib yang menjadi pujaan mereka sampai mengalahkan Ka'abah yang menjadi simbol Engkau. Jika Engkau membiarkan mereka memusnahkan kiblat kami, maka terserahlah kepada Engkau. Wahai Tuhan! Peliharalah Rumah Engkau ini daripada golongan salib dan penyembah-penyembah salib itu."


Setelah selesai berdoa Dia Abdul Muttalib bin Hasyim pun keluarlah dari kota Mekah buat sementara waktu bersama-sama penduduk-penduduk yang lain. Masing-masing mengharapkan supaya Allah swt melindungi Ka'abah supaya tidak terjadi apa-apa padanya, terutamanya Abdul Muttalib. Mereka semua berkumpul di atas bukit di pinggir kota Mekah dimana mereka boleh menyaksikan upacara pencerobohan yang pertama ke atas Ka'abah sejak zaman Nabi Ibrahim as. Sebelum kejadian ini Ka'abah hanya pernah rosak sekali di bahagian dindingnya akibat banjir.


Dengan tidak membuang masa lagi Abrahah terus memekik supaya dijalankan segera kerja-kerja meroboh Ka'abah. 12 gajah yang besar-besar bersama-sama gembalanya yang gagah menghampiri Ka'abah. Setelah gajah-gajah susah hampir dengan kedudukan Ka'abah, tiba-tiba semua gajah-gajah itu berhenti dari melangkah. tidak mahu bergerak lagi. Sebaliknya gajah-gajah tentera Abrahah itu tiba-tiba duduk di atas pasir, seakan-akan ada sesuatu yang menahan mereka dari maju ke depan. Berkali-kali gembala-gembala gajah, memukul-mukul badan gajah supaya kembali bergerak merobohkan Ka'abah tetapi gagal.


Tetapi yang peliknya, apabila mereka membawa gajah-gajah itu berpatah balik ke arah khemah Abrahah, dengan cepat gajah-gajah itu bangun dan bergerak. Ketika keadaan kelam kabut ini berlaku, Nufail bin Habib menyusup keluar dari tahanan tentera Abrahah dan bergabung dengan Abdul Muttalib yang sedang memerhatikan kerenah gajah-gajah dari atas bukit.


Dalam keadaan kelam kabut para gembala berusaha menolak gajah-gajah untuk merobohkan Ka'abah, tiba-tiba muncul seperti awan gelap dari arah Laut Merah. Semua tentera-tentera Abrahah dan termasuk Abrahah sendiri terpaku seketika melihat fenomena awan gelap yang tiba-tiba muncul dan semakin menghampiri mereka. Tetapi setelah di amati betul-betul nyatalah benda yang disangka awan gelap seperti awan yang membawa hujan lebat itu, bukanlah awan sebenarnya. Itulah kawanan burung yang di hantar oleh Allah swt untuk memusnahkan pasukan bergajah dan tentera-tentera Abrahah.

Kisah Ini ada disebutkan oleh Allah swt dalam surah al-Fil


  1. Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa) Gajah, (yang hendak meruntuhkan Kaabah)?
  2. Bukankah Tuhanmu telah menjadikan rancangan jahat mereka dalam keadaan yang rugi dan memusnahkan mereka?
  3. Dan Ia telah menghantarkan kepada mereka (rombongan) burung berpasuk-pasukan, -
  4. Yang melontar mereka dengan batu-batu dari sejenis tanah yang dibakar keras, -
  5. Lalu Ia menjadikan mereka hancur berkecai seperti daun-daun kayu yang dimakan ulat.

Allah menyebut nama burung itu Ababil, berapakah bilangan burung-burung itu tidaklah diketahui secara tepat. Berkemungkinan hingga jutaan ekor banyaknya.

Tentera Allah swt terbang menegak di atas kepala tentera-tentera bergajah Abrahah, dan melemparkan batu-batu sijjil batu-batu keras seperti kekacang putih, yang sangat panas.
Kerana asyiknya mereka mendongak keatas melihat kehebatan tentera Allah itu, tiba-tiba mereka mula merasa sakit yang teramat sangat pada muka dan kulit-kulit mereka. bila dilihat rupanya kulit-kulit tentera Abrahah dan Abrahah sendiri koyak rabak terkena lontaran batu Sijjil. Kulit-kulit mereka melecuh dan terus belubang. Bertempiaran lah lari untuk selamatkan diri dari serangan burung Ababil yang tak ubah seperti seekor binatang yang ganas dan sangat besar. (Macam T-rex mengamuk) Akhirnya bergelimpangan bangkai manusia dipadang pasir tandus itu. Setelah hari berganti bulan berlalu, bangkai-bangkai manusia semua ditimbus oleh pasir yang ditiup angin.

Abrahah bin Asram sempat melarikan diri dan berpatah balik ke Yaman. Dia menunggang Gajahnya yang bernama Mahmud itu terus ke Yaman. Tetapi disebabkan bisanya kesakitan dan racun yang terdapat pada batu-batu sijjil itu, hingga badan Abrahah berlubang-lubang, Dia tidak sempat sampai ke pintu gerbang kota San'a Yaman. ketika hampir dengan pintu kota itu, dada Abrahah meletus pecah, dan nanah bersemburan keluar dari badannya yang mula membusuk itu. Dia dengan serta-merta mati disitu juga.

Setelah pasukan Abrahah binasa banyak lah barang-barang berharga yang tinggal di sekitar kota Mekah. Yang mula-mula sekali mengutip barang-barang ini adalah Abdul Muttalib dan seorang lagi ialah Affan bin Abul Ass bin Umayyah, iaitu ayah kepada Sayyidina Uthman bin Affan. dan seorang lagi ialah dari suku Thaqif iaitu Abu Mas'ud al-Thaqafi. Inilah Puncanya yang dikatakan oleh Allamah as-Sibtu bin al-Jauzi, pengarang kitab Mir'atuz Zaman kenapa Uthman bin Affan menjadi kaya raya.

No comments:

Post a Comment