Tuesday, May 10, 2011

0003 Qusai Bersahabat Dengan Penjaga Kunci Ka'abah (Qusai Making Friends With The Key Keeper)

Malay


Qusai bin Kilab mempunyai rupa paras yang kacak dan tampan tambahan lagi beliau adalah seorang yang sangat bijak dan pintar dan mempunyai kebolehan untuk mengurus negeri. Menyedari hakikat itu, Hulail bin Hubsiyah tidak mahu melepaskan peluang untuk mengenali Qusai dengan lebih rapat lagi. Dia juga memasang niat untuk menjadikan Qusai sebagai menantu dalam keluarganya. Setelah beberapa ketika mengenali keluarga Hulail, Qusai tertarik dengan kejelitaan anak perempuan Hulail yang bernama Hubba.


Bagi Hulail apa yang dirancangnya telah mengena taktiknya untuk membuatkan Qusai terpikat dengan anak perempuannya telah menjadi. Bagi Qusai pula macam orang mengantuk di sorong bantal, apa yang di rancangnya menjadi lebih mudah. memang niat Qusai untuk mendapatkan kepercayaan Hulail supaya mudah dia merampas hak kaumnya yang telah lama dirampas kaum Khuza'ah.


Kunci Ka'abah (Ka'abah key)






English



Qusai was blessed with good looks and high intellect and has talents for governing states.  Realising that fact, Hulail bin Hubsiyah wanted to get to know Qusai, and was interested to make Qusai his son-in-law.  After sometime and after getting to know Hulail’s family, Qusai was attracted to Hulail’s beautiful daughter named Hubba.



Hulail’s plan, which was to make Qusai fall in love with his daughter worked.  On the other hand, Qusai was even happier since his marriage to Hulail’s daughter would make it easier for him to achieve his goals.  He wanted to gain Hulail’s trust in order to restore his people’s rights which were snatched by the Khuza’ahs.  

No comments:

Post a Comment