Tuesday, May 31, 2011

0023 Bagaimana Nabi Dinamakan Muhammad?

Setelah Nabi dilahirkan, Siti Shifa' terus memandikannya dan memakaikannya dengan kain putih yang bersih seperti keadaan Nabi ketika itu juga. Dalam pada itu Siti Aminah pula tidak henti-henti menangis, memikirkan yang Nabi tidak lagi dapat melihat wajah ayahnya. Kehidupan Nabi selepas ini tidak akan menjadi sama seperti kanak-kanak lain yang mempunyai bapa. Siti Aminah sedih melihat anak sulungnya itu tidak akan menikmati pelukan ayah, tidak dapat bermain-main dengan ayahnya seperti kanak-kanak lain. Tetapi dia redha akan keadaan yang menimpa dia dan anaknya itu. Selepas selesai membalut Nabi dengan kain putih, Siti Shifa' memberitahu Aminah yang dia akan membawa anak itu untuk di tunjukkan pada Abdul Muttalib yang sedang bermunajat di sisi Ka'abah.


Setelah sampai di sana Siti Shifa' terus memberi Nabi pada Datuknya. Abdul Muttalib mengambil Nabi dari Siti Shifa dengan perasaan yang terharu dan sangat gembira. Dengan tidak membuang masa, Dia terus masuk kedalam Ka'abah sambil menimang-nimang cucu kesayangannya itu. Setelah beberapa lama berada didalam Ka'abah dia terus pergi mendapatkan menantunya yang masih lagi lemah kesan dari bersalin tadi. Dalam benaknya dia telah mendapat ilham untuk menamakan cucu kesayangannya. Dia membawa Nabi didepan Aminah bertemankan Siti Shifa' di sebelah lalu dia berkata sambil menimang-nimang cucunya itu;


"Ayah mahu menamakan bayi ini Qutsam."


Tersentak dengan pernyataan itu Siti Aminah terus membantah cadangan mertuanya itu dengan lembut;


"Wahai ayah! Sesungguhnya saya telah bermimpi ada satu lembaga yang menyuruh saya namakan anak ini Muhammad."


Tergejut dengan nama yang dikatakan oleh menantu nya itu, hingga membuatkan dia terdiam seketika. Nama itu belum pernah diberikan oleh orang Arab kepada anak-anak lelaki mereka. Jika ada pun amatlah jarang sekali orang Arab waktu itu menggunakan nama Muhammad. Itu pun setelah mereka mendengar perkabaran akan ada Nabi  Akhir zaman yang akan dilahirkan oleh pendita-pendita Yahudi, dan pengamal-pengamal kitab terdahulu.


Sejarah merakamkan cuma 3 orang sahaja yang menggunakan nama Muhammad ketika itu, salah seorang daripadanya adalah Muslamah dari Yathrib, yang menamakan anaknya dengan nama Muhammad, yang akhirnya menjadi sahabat Nabi.


Nama Muhammad bererti Insan Yang Terpuji


7 Hari dari hari  kelahiran Nabi, Abdul Muttalib mengadakan Aqiqah dengan menumbangkan beberapa ekor kambing. Dia menjemput kesemua pembesar-pembesar Quraisy, sebagai tanda syukurnya pada Allah swt keatas cucunya itu, sebagai ganti kepada anaknya yang telah meninggal dunia. Jika Abdul Muttalib tahu akan takdir yang telah ditentukan oleh Allah swt kepada cucunya Muhammad itu kelak, tentu dia lebih-lebih gembira dan bersyukur.

No comments:

Post a Comment